Dag 4: Links rijden in een geografisch klaslokaal - Reisverslag uit Kaeo, Nieuw Zeeland van SfinxenMingopreis - WaarBenJij.nu Dag 4: Links rijden in een geografisch klaslokaal - Reisverslag uit Kaeo, Nieuw Zeeland van SfinxenMingopreis - WaarBenJij.nu

Dag 4: Links rijden in een geografisch klaslokaal

Door: Claire

14 Maart 2016 | Nieuw Zeeland, Kaeo

Vandaag (26 graden en half bewolkt zonnig) hebben we de huurauto opgehaald. Spannend om voor het eerst te rijden aan de linkerkant van de weg. Jos stapte de eerste avond al enthousiast vooraan aan de verkeerde kant in, de taxibestuurder was verrast dat hij deze keer zelf door zijn klanten gechauffeerd zou worden. En jawel hoor, beiden hebben we ieder één keer de verkeerde weghelft gekozen bij het afslaan vandaag. Gelukkig is dit land dunbevolkt en rijden er niet veel auto’s buiten de stad. Geen knipperende tegenliggers dus of paniek.
Nieuw Zeeland is een wonderschoon land met een grote variatie aan geografische en geologische uitingen: groots, wijds, subtropisch, rode aarde, bergen, heuvels, oerkrachtige Stille Oceaan (Bailys Beach), blauwgroene Tasmaanse zee (Opononi), binnenmeren, zandduinen (tegenover Opononi) waar van af geskied wordt, bossen, wijnranken: een combi van Zuid Frankrijk, Noorwegen, Ierland en Zwitserland: we hebben het allemaal gezien vandaag. We hebben bij elkaar 410 km gereden en zijn uiteindelijk gestopt een flink eind naar het Noorden, waar we de komende drie dagen in het piepkleine plaatsje Kahoe in het B&B van Kiwi Lindsey en haar Italiaanse man Stefano logeren: een oase van rust met uitzicht op een groen glooiend landschap. Rond ons huisje met veranda scharrelen wilde kalkoenen rond, die we schijnen te mogen afschieten. Daar is het echter nog te vroeg voor: het is nog geen Kerstmis. Cheers!
PS: wat valt op: Nieuw Zeelanders zijn eco en duurzaam bewust , het land is schoon. Plaatsnamen klinken Polynesisch en lijken veel op elkaar. Klinkende plaatsnamen, die bijna niet te onthouden zijn: Mangarai, Wangarai, Waipopo, Kerikeri, Kawakawa…