Dag 22 Gletjers van α tot Ω - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van SfinxenMingopreis - WaarBenJij.nu Dag 22 Gletjers van α tot Ω - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van SfinxenMingopreis - WaarBenJij.nu

Dag 22 Gletjers van α tot Ω

Door: Claire

01 April 2016 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

Franz Jozef township is een skidorp met een lichtsteile hoofdstraat, vol gezellige terrassen (helaas wel met Zwitserse prijzen), waar bruingebrande bebrilde sportievelingen met stevig opgezette schouders en een soort langzame tred (alsof ze van die onhandige skilaarzen dragen) toch een beetje zenuwachtig op en neer drentelen. Wij kwamen er al spoedig achter waarom dit zo was. In deze tijd van het jaar komen de mensen niet skiën maar voor iets heel anders en wij hebben daar gretig aan meegedaan. Oké, we zijn niet gaan skydiven, zoals sommige van de sporties hier doen. Dat cadeau laten we aan de broers en zussen van Jos over, die hem daar nog op zullen trakteren in Nederland. Maar we hebben wél een spectaculaire helikoptervlucht gemaakt naar de oorsprong van de twee gletsjers, Franz Jozef en Fox Glacier. Voor mij was het de eerste keer dat ik in een helikopter vloog. Lieve hemel, de vlucht zelf en het uitzicht waren “awesomely beautiful”….ik was er helemaal stil van….We zijn zelfs bovenop Fox gletsjer uitgestapt. Ook hier weer de prachtige stilte en zuivere lucht. Door de knallende zon was het er helemaal niet koud, zelfs toen Jos ijssneeuwballen begon te gooien. Het bijzondere van deze gletsjers is dat het twee van de slechts vier gletsjers in de wereld zijn, die uitkomen in een regenwoud. De twee andere liggen in Alaska en Patagonië.
Tegen het einde van de middag hebben we onder begeleiding van een ervaren gids vanuit de vallei een wandeling gemaakt naar de voet van Fox Glacier. De excursie heet: De terminal glacier walk. Slaat die terminal op glacier of op de walk, vraag je jezelf dan voor de grap af. Niet voor niets, overigens, omdat dit een risicovolle wandeling is vanwege de vele rotsblokken, die door de aardbevingen in het land regelmatig naar beneden vallen, in grootte variërend van een kiezel tot een vrachtauto. In de canyon, die zich om een ruim 10 000 jaar geleden ontstaan breukvlak gevormd heeft (deze loopt van de Stille Oceaan tot het Australische continent), rijst het water van de inmiddels rivier geworden gletsjer regelmatig plotseling hoog op en heeft zich drijfzand gevormd in het wandelgebied. Onze gids vertelde ons dat hij ooit een druk fotograferende Chinese toeriste gered heeft, die pas toen het drijfzand tot aan haar billen kwam, om hulp riep.
Op de terugweg werden we nog getrakteerd op een prachtige roodgoudgele zonsondergang, die zachtjes door de gangen van de canyon scheen. Eenmaal buiten de canyon begrepen we dat de herfst nu echt begonnen is in Nieuw Zeeland. De komende weken zullen we mogen genieten van een Indian Summer, waar de kleur van de talrijke loofbomen op het Zuider Eiland van groen, naar rood naar geel zal verschieten.

• 02 April 2016 - 23:02

Mary:

Ha Jos en Clair, reizen kan zoooooo geweldig zijn. Al die ervaringen, super. Ik volg jullie verhalen graag. En als ik dan jullie helikopter ervaring lees dan gaat mijn hart ook sneller kloppen. Zoveel fijne herinneringen heb ik daaraan. Uitstappen in de sneeuw.....tja, dat heb ik nog nooit mee gemaakt. Dit gaat op mijn verlanglijst. De tijd gaat ontzettend snel dus blijf volop genieten! Lieve groet, Mary

• 03 April 2016 - 12:47

Thea En Paul:

Hallo Claire en Jos

Wat fijn om te lezen dat jullie zo genieten
    En doet mij ook denken aan de helikopter vlucht die wij ook daar hebben gemaakt en in de sneeuw staan met je zomerschoenen geweldige ervaring
    Genieten jullie nog maar fijn wij lezen de verslagen met heel veel plezier
    Groetjes

• 04 April 2016 - 12:01

Paul:

Wauw, echt een schitterende foto. Miljonairs voor hun heli.