Dag 27: Boerderij in the Catlins - Reisverslag uit Tarara, Nieuw Zeeland van SfinxenMingopreis - WaarBenJij.nu Dag 27: Boerderij in the Catlins - Reisverslag uit Tarara, Nieuw Zeeland van SfinxenMingopreis - WaarBenJij.nu

Dag 27: Boerderij in the Catlins

Door: Jos en Claire

07 April 2016 | Nieuw Zeeland, Tarara

Vandaag een rit naar de Catlins waar we een B&B op een schapenfarm hebben. Route ging over Invercargill waar we het museum en het Queens park hebben bezocht. Het museum was netjes, maar niet spectaculair, we zijn verwend, en het park was erg mooi. Qua architectuur zijn we van Invercargill helemaal niet onder de indruk. Het is de meest westelijk en zuidelijk gelegen stad van Nieuw Zeeland en ligt vlak boven Bluff, een belangrijke havenplaats. Van Bluff komen ook de heerlijke Bluff oesters.
The Catlins zou je kunnen omschrijven als één groot weiland, vol geheime schatten (zie dag 28). De hoge heuvels, opgedeeld in zogenoemde paddocks, zijn vol schapen en lammeren: onmiskenbaar Nieuw Zeeland. In dit mooie gebied zijn we bovenop een heuvel ontvangen in de B&B van Helen May en Alan Burgess. Hun fokboerderij beslaat 240 hectare grond en is al drie generaties in het bezit van de familie, daarmee officieel bijdragend aan het cultureel erfgoed van Nieuw Zeeland.
Snel na aankomst mochten we, samen met een ander echtpaar (paardenfokkers uit het Noorder Eiland) mee in de truck van de inmiddels 75 jarige Alan (type ruwe bolster blanke pit, roodgebrande olifantenhuid, rooddoorlopen ogen, immer gekleed in bermuda, geblokt overhemd, korte sokken in stevige veldschoenen). Hobbeldebobbel door de weilanden heuvel op heuvel af toonde Alan ons vol trots zijn runderen, schapen, lammeren en herten. Hij gaf ons uitleg over zijn foktechnieken en stond (gelukkig met gesloten deuren en ramen) stil op twee meter afstand van zijn stevige stieren (stiekem zag ik wel een gelijkenis tussen Alan en zijn stieren): “Fierce big bugger, that one” en “Look at this one’s beautiful hind legs!”.
’s Avonds genoten we van Helen Mays verrukkelijke kooktechnieken (lam natuurlijk), onderwijl mooie gesprekken voerend over de vroege vrouwenemancipatie in dit land (Nieuw Zeeland is het eerste land met vrouwenkiesrecht) en pioniersverhalen van de blanken (Pakeha’s). ’s Nachts heerlijk geslapen in een helemaal stille omgeving, verlicht door de sterrenhemel.