Dag 33: Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van SfinxenMingopreis - WaarBenJij.nu Dag 33: Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van SfinxenMingopreis - WaarBenJij.nu

Dag 33: Christchurch

Door: Claire

10 April 2016 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Na hartelijk afscheid genomen te hebben van Annette en Chris op de Olive Grove zijn we vanochtend vertrokken naar Christchurch. Bij een heerlijke temperatuur van 20 graden hebben we deze bijzondere stad bezocht. In 1840 gesticht en in de Commonwealth beschouwd als de meest Engelse stad buiten Engeland, moet deze universiteitsstad vol neogotische en Edwardian architectuur vóór de twee aardbevingen van 2011 en 2016 er echt mooi hebben uitgezien. Nu, echter, lijkt het net alsof een boos kind een van lego gebouwd dorp heeft kapot getrapt. Vanmiddag hebben we bovenop een open dubbeldekkerbus een tour gemaakt door de stad, waarin ons verteld is wat er tot voor kort nog stond, welke gebouwen nog om veiligheidsredenen afgebroken zullen worden en welk gebouwen wonder boven wonder veilig overeind zijn blijven staan. Het is een schrikbarend tafereel. Maar, zoals in zoveel steden in crisis in de geschiedenis van de mensheid, weelt hier een rijke cultuur van overlevers met een creatieve geest en een iedereen verenigende mentaliteit. In de enge uren na de aardbeving schijnt menigeen, naar buiten gevlucht, veel nieuwe vrienden gemaakt te hebben. Een totaal nieuwe stadsindeling, muurschilderingen en nieuwe stadsparken (met name voor kinderen) poppen wekelijks op. Indrukwekkend is de herdenkingsplek voor de 180 dodelijke slachtoffers: een plein met van ieder slachtoffer een stoel van thuis, allemaal in het wit geschilderd. Ertussen staat ook een maxi cosi…
Vóór de stadstour hebben we nog het Arctic Center bezocht, waarin uitgebreid aandacht besteed wordt aan de actieve rol van Nieuw Zeelandse onderzoekers in expedities naar en het behoud van de Zuidpool. Na de stadtour bezochten we de mooi aangelegde grote Botanische Tuin naast het Canterbury Museum met eeuwenoude bomen. Hier is gelukkig niets veranderd.
…En toen was het, na 2144 km op het Noorder en 2644 km op het Zuider eiland gereden te hebben, tijd om de auto in te leveren bij het auto verhuur bedrijf en in te checken in het hotel naast het vliegveld. Morgen vliegen we om 10.50 uur naar Singapore en van daaruit door naar Amsterdam. Morgen schrijven we nog één verslag ter afsluiting van deze indrukwekkende reis.

• 10 April 2016 - 14:18

Paul En Thea:

Hallo Jos en Claire

fijn dat jullie zo hebben genoten van het mooie wat het land te bieden heeft
    ja aan alles komt een einde maar de herinnering aan deze reis blijft voor altijd
    wij wensen jullie een rustige terug vlucht
    en Jos ik zie je dinsdag wel hartelijke groetjes
    en bedankt voor de interessante verslagen