Dag 2: Klein maar fijn - Reisverslag uit Osaka, Japan van SfinxenMingopreis - WaarBenJij.nu Dag 2: Klein maar fijn - Reisverslag uit Osaka, Japan van SfinxenMingopreis - WaarBenJij.nu

Dag 2: Klein maar fijn

Door: Claire

28 Mei 2016 | Japan, Osaka

Osaka bij 26 graden: na een rustige en comfortabele vlucht landden we vanmorgen om half negen op Kansai International Airport, waar we werden opgewacht door de enthousiaste en gastvrije Aya. Er zijn in Japan twee soorten vrouwen te onderscheiden: slanke elegante bijna onbereikbare plaatjes en wat manachtige stoere maar zachtaardige en daadkrachtige wijffies. Aya behoort met haar 1.50 m tot het tweede soort (inclusief snor). Deze gefocuste vrouw is het vanmorgen gelukt om door aandachtig ons omslachtige reisschema te bestuderen en daarnaast ook nog eens rekening te houden met onze slaapritmes alle treinkaartjes voor de komende drie weken te reserveren en alle timetables van bussen in de tussentrajecten tevoorschijn te toveren. En dat alles zonder één zucht van inspanning, wanhoop of onbegrip, sterker nog dat alles met een hartelijke glimlach. Aangekomen in het New Hearton Hotel douchten we snel en trokken we Osaka in. Het hotel ligt in het bruisende centrum nabij het Osaka Train station, waardoor we meteen een goede indruk kregen van de stad. Vele straten en steegjes verder te voet en met de overvolle metro bezochten we het megagrote Osaka Aquarium: indrukwekkend door de walvishaai, hamerhaai, manta’s, pijlstaartroggen, spinkrabben (brrr, vanwege de 1 diameter grootte lekker om te eten maar zeker eng om tegen te komen in zee, lijkt me), zeehonden, dolfijnen, otters, kwallen in alle formaten en zelfs zeepaardjes. Moe van alle indrukken maar voldaan stortten we om negen uur in onze bedjes. Morgen moeten we vroeg op om door te reizen naar Nagasaki.
Wat valt ons op? Waar in Nieuw Zeeland vooral de natuur rust uitstraalt, stralen in Japan vooral de mensen zelf een zen-achtige rust uit. Overal zie je neon reclames, hoor je jingeljengelmuziek en staat veel koopwaar uitgestald, maar de gemiddelde Japanner zelf is in staat helemaal naar binnen te keren en zich af te sluiten voor de drukke buitenwereld. Geconcentreerd en efficiënt maakt hij of zij kleine bewegingen, spreekt niet in openbare ruimten en geeft aandacht aan iedere handeling hoe onbelangrijk van aard ook: een kopje thee wordt met twee handen naar de mond gebracht en gesavoureerd, wisselgeld wordt netjes op een blaadje aangereikt, bij ieder contact groet men met een langzame lichte buiging (je hoort de stilte in de handeling), gerechten en lunchboxen zien er uit als schilderijen . Zelfs in hun postuur stralen ze een rust uit. Ze zijn namelijk opvallend klein. Geeft ook grappige situaties: Jos duwde bijna op z’n knieën het bagagewagentje vooruit, in badkamers kun je je nauwelijks omkeren, tandenborstels zijn in kinderformaat, slofjes in restaurants waar je je schoenen moet uitdoen zijn niet groter dan maat 38, trams hebben maar één wagon en ga zo maar door. Het is jullie inmiddels duidelijk: we observeren vol verbazing en genieten.

• 29 Mei 2016 - 09:56

Olivia:

het gaat goet
    ik ben taartjus aan het bakun
    met zant
    un apol en un vis
    en un taartju en nog un peer
    en pinkwin en un zee ster