Dag 6: kennismaking met de onsen - Reisverslag uit Kurokawa, Japan van SfinxenMingopreis - WaarBenJij.nu Dag 6: kennismaking met de onsen - Reisverslag uit Kurokawa, Japan van SfinxenMingopreis - WaarBenJij.nu

Dag 6: kennismaking met de onsen

Door: Jos

30 Mei 2016 | Japan, Kurokawa

Het ontbijt werd om acht uur op de kamer geserveerd, dus vroeg op omdat we vooraf van de onsen gebruik wilden maken.
Het gebruik van de onsen gaat met het volgende ritueel:
1. Met de Yukata aan en op slippers naar de onsen. Niet gemengd. Vrouwen door de rode gordijnen en mannen door de blauwe.
2. Gelijk slippers uit.
3. Yukata en kamersleutel in je mandje doen (je bent nu naakt).
4. Je wassen bij een douche die op navelhoogte is opgehangen en zittend op een laag krukje.
5. Je zeept je eerst helemaal in met zeep en shampoo; deze staan zelfs met scheerschuim klaar.
6. Met een klein handdoekje schrob je je daarna schoon.
7. Afspoelen.
8. Langzaam het warme water inlopen dat onder de knie staat en zeker warmer is dan 40 graden Celsius. Dan gaan zitten en langzaam achterover gaan hangen op je ellenbogen.
9. Na enige tij ga je er uit om af te koelen door lauw water over je heen te gooien of te douchen.
10. Wanneer je klaar bent, kun je met het uitgewrongen doekje de grote druppels afvegen.
11. Daarna in de voorruimte je Yukata aantrekken die je afdroogt en je daardoor verkoelt.
12. Eventueel haar drogen en je haar kammen.
13. Slippers aan en terug naar je kamer.
14. Op bed verder afkoelen en eventueel na het middagbad een slaapje doen.

Na de onsen kwam er een uitgebreid ontbijt met zelfs een gerookt forrelletje en weer iets in een pannetje dat op tafel werd gekookt. Het ontbijt was heerlijk en werd besloten met rijst en misosoep, en een schijf rode grapefruit en beetje yoghurt als dessert. Het ontbijt lag zeker niet zwaar op de maag. Voor het afruimen van de ontbijtspullen moesten we bellen.

Alles in Japan gaat zeer georganiseerd. Wij moesten aan onze jonge dame doorgeven wanneer we niet in de kamer waren (van 10 tot 15 uur) zodat het schoonmaken van onze kamer ingeroosterd kon worden.

Om 10 uur hadden we de keuze tussen onsen bezoeken in andere hotels of gaan wandelen door de omgeving. Het werd een wandeling van drie uur; voor de lunch onderweg wat boterhammetjes gekocht. Kurakawa – onsen ligt in een bergachtig gebied met heetwaterbronnen, dus de paden gingen op en neer en meestal door mooie natuur. Soms stonden we stil een hoorden dan alleen de vogeltjes en soms het langsstromende water, meer niet. Een genot om te ervaren.
Op een gegeven moment kom je op Lover’s point waar je Mount Aso kunt zien liggen. Mount Aso is een nog actieve vulkaan die het bezoeken waard is, maar hebben we niet op ons programma gezet.

Bij terugkomst in het hotel een kopje Japanse thee en weer naar de onsen in het hotel, een andere dan vanochtend, maar wel met hetzelfde ritueel en een slaapje daarna.

Vanavond wederom een voortreffelijk diner (19 gerechten!!!) en daarna een bezoek aan het observatorium van het hotel: we schijnen vanavond de ringen van Saturnus te kunnen zien door de telescoop in een heldere sterrenhemel.