Dag 13: Keizerlijk paleis in Kyoto - Reisverslag uit Kyoto, Japan van SfinxenMingopreis - WaarBenJij.nu Dag 13: Keizerlijk paleis in Kyoto - Reisverslag uit Kyoto, Japan van SfinxenMingopreis - WaarBenJij.nu

Dag 13: Keizerlijk paleis in Kyoto

Door: Jos

07 Juni 2016 | Japan, Kyoto

Vandaag stond Nara op het programma om op eigen gelegenheid heen te gaan. Nara was de hoofdstad van Japan voordat het Kyoto werd. Na Kyoto werd Tokyo de hoofdstad.
We hadden nog genoeg in Kyoto te zien dus besloten we te blijven. Het voormalige koninklijk paleis stond als nummer 1 op ons lijstje. Bij de toeristeninformatie een dagkaart voor de bus gehaald, helaas konden zij niet voor het paleis reserveren, dus eerst daarnaar toe. Bij een speciaal kantoor, de huishouding van het paleis, kaarten opgehaald, wel paspoort meenemen en formulier invullen.
We hadden niet voldoende tijd om nog ergens anders heen te gaan, dus in het belenden*(de park wat rondgelopen en bij het paleis goed geluncht.
Bezoek is alleen mogelijk met een rondleiding om 10 of 14 uur, gratis overigens. Wel exact 20 minuten voor aanvang aanwezig zijn! Rondleiding was erg informatief en het paleis en tuin zijn erg mooi, zeker alle moeite waard!
Veel van de tempels en ook dit paleis zijn enkele malen afgebrand en daarna weer opgebouwd. De gids vertelde dat het zuiden de windrichting van het geluk is en het noord-oosten waar het ongeluk binnenkomt. Daar maakte de paleismuur een knik naar binnen en zat een aap op de muur om het ongeluk tegen te houden. Ten noord-oosten was er ook een berg met daarop een tempel om het ongeluk tegen te houden. Zo vertelde ze over de zeven poorten en verschillende wachtruimten en wie, welk niveau op de statusladder, door welke poort mocht en in welke wachtruimte mocht wachten. De keizer en de keizerin hadden ieder hun eigen poort.
Na het paleis bezochten we de Nishiki markt, een grote overdekte markt als langgerekte straat uitgevoerd waar je alle etenswaren kunt kopen, en ook enkele andere winkeltjes zijn gevestigd. Hier wat souvenirs voor de (klein)kinderen gekocht.
Weinig fut om nog een andere belangrijke Shinto tempel te bezoeken en zijn in een klein restaurantje gaan eten. Vroeg naar bed, morgen weer 6:30 op om de trein te halen naar Takayama in de bergen.