Dag 25-26: Big Island - Reisverslag uit Waikoloa, Verenigde Staten van SfinxenMingopreis - WaarBenJij.nu Dag 25-26: Big Island - Reisverslag uit Waikoloa, Verenigde Staten van SfinxenMingopreis - WaarBenJij.nu

Dag 25-26: Big Island

Door: Claire

20 Juni 2016 | Verenigde Staten, Waikoloa

Gisteren zijn we met een klein vliegtuig van Hawaian Airlines vanuit Maui gevlogen naar Big Island, ook wel Hawaï genoemd. Het eiland Hawaï is het grootste eiland van de staat Hawaï. Alle andere eilanden passen samen twee keer in dit eiland qua grootte. Het landen was al indrukwekkend: door de drie nog actieve vulkanen zagen we vanuit de vulkaantoppen grote slierten en vlaktes met zwartbruin versteende lava lopen over het hele eiland. De tocht met onze huurauto naar het Marriott Beach Resort in Waikaloa leidde ons door een duister en kaal gigantisch maanlandschap met grove brokken zwart lava . De enorme hitte aan deze kant van het eiland doet je vermoeden dat er ieder moment weer een uitbarsting kan plaatsvinden en we bedolven zullen worden door lava. Gelukkig kwam na 25 km de afslag naar het hotel. Het hotel ligt op een privé landgoed aan een zandstrand met mooie tuin en turquoise zee. Deze twee dagen hebben we het even rustig aan gedaan: zwemmen, de dichtbij zijnde winkels bekeken (waar je je ogen uitkijkt qua lekkers dat er te koop is; dit vergt de komende dagen grote discipline om daar van af te blijven; good gracious, de VS is echt een land van superlatieven), gesnorkeld, heerlijk buiten in een zwoele warme nacht gedineerd met uitzicht op zee (op de achtergrond van die Hawaïaanse zang, dat in mijn oren klinkt als tropisch gejodel) en geslapen in een heerlijk zacht breed bed. Bij zonsondergang zaten we nog op het strand en zagen tot onze grote verbazing zo’n zeven meter van het strand ineens meerdere vinnen uit water steken. Even was ik bang dat we live een remake van de film Jaws zouden beleven (er zaten nog enkele jonge meisjes in het water te dartelen, die, hups, heeeeel snel het water uitrenden). Wat bleek: we zagen zowaar echte Manta Rays. Kennelijk heeft dit rustige stukje zee hier in Waikoloa meer te bieden dan je zo op het eerste gezicht zou denken, want vanmorgen zag ik tijdens het snorkelen ook nog een zeeschildpad onder me zwemmen. Mijn eerste ontmoeting met dit ontroerende diersoort. Het lieve beest was bijna een meter groot, stak z’n hoofd omhoog en flapte met z’n linker voorvin/poot door het water. Ik was er helemaal stil van. Nadat we bij zonsondergang een cocktailtje gedronken hadden, hebben we nog een korte wandeling gemaakt over het strand en zagen toen twee kleinere schildpadden op het strand liggen.
De komende dagen zijn we van plan om de verschillende kanten van het eiland te verkennen. Big Island kent namelijk 11 verschillende klimaatzones. We verwachten vulkanen, smaragdgroene baaien, regenwoudjungle en flinke temperatuurverschillen.