Dag 6: When boy meets girl - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van SfinxenMingopreis - WaarBenJij.nu Dag 6: When boy meets girl - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van SfinxenMingopreis - WaarBenJij.nu

Dag 6: When boy meets girl

Door: Claire

14 Maart 2016 | Nieuw Zeeland, Paihia

De Dune Ride Adventure Tour bracht ons vandaag naar het noordelijkste puntje van Nieuw Zeeland: Cape Reinga. Op dit punt ontmoeten de blauwgroene Tasmaanse Zee en de diepblauwe Mighty Ocean (zoals de Maori de Stille Oceaan noemen) elkaar, hetgeen een bijzonder patroon van golven geeft in het water. De Maori noemen deze twee waterreuzen de jongen en het meisje. Cape Reinga is ook het punt waar de eerste Europeanen aan land gingen, onder ander onder leiding van Captain John Cook. Nadat enkele van zijn dappere bemanningsleden zich als eersten aan land begeven hadden, gevangen genomen waren door de Maori en smakelijk opgegeten, bedacht de Kapitein zich toch maar en zeilde verder om het zuidwaarts nogmaals te proberen. Deze onplezierige ontmoeting was niet verwonderlijk: dit punt wordt door de Maori namelijk beschouwd als een heilige plek, waar overigens tot vandaag de dag niet gegeten of gedronken mag worden. Viel het Europese vlees hen te zwaar op de maag? Nee: de Maori doen vanuit deze prachtige winderige plek de zielen van hun overleden geliefden uitgeleide. Zoiets doe je waardig en in stilte.
Voor ons verliep de ontmoeting gelukkig plezierig, hoewel ook wel spannend: op weg naar Cape Reinga reden we met de 4WD truckbus de 90 mijl track over het strand: een dunne lijn waaghalzerij, die binnen 40 minuten racend afgelegd moet worden, wil men niet, ingehaald door het hoogtij, met de wielen in de diepe blubber en oceaan getrokken worden. Aangekomen bij het eindpunt leidde de enthousiaste chauffeur ons naar de top van hoge zandduinen, waar wij, jawel, 65 en 52 jarige Jos en Claire, als jonge god en godin met een wakeboard op de buik naar beneden surfden.
Na de lunch bezochten we nog een teatree en rubber plantage. Vanavond eten we kalkoen, oh nee, biefstuk van de runderen, die ook ooit rond ons huisje gescharreld hebben. Het was weer een heerlijke dag. Cheers!

• 16 Maart 2016 - 21:39

Paul:

Hoi Claire, Jos, Weer een stukje gelezen, is alleen maar genieten. Wel nieuwsgierig naar een fotootje van jeugdige Zeus en Hera die met een olympier waardige vaardigheid, de berg komen afzakken.