Rituelen in Japan - Reisverslag uit Tokio, Japan van SfinxenMingopreis - WaarBenJij.nu Rituelen in Japan - Reisverslag uit Tokio, Japan van SfinxenMingopreis - WaarBenJij.nu

Rituelen in Japan

Door: Claire

11 Juni 2016 | Japan, Tokio

Elk volk hanteert in het dagelijkse leven rituelen, waar men zich misschien niet van bewust is. Graag deel ik er hier drie van met jullie.
Het slippertjesritueel: zodra de Japanner een voet in huis zet gaan de schoenen uit en glijdt men in huisslippers om vervolgens door het huis verder te sloffen. Niets bijzonders aan zal half Nederland denken. Maar hier gaat het nog verder: eenmaal aangekomen bij de wc gaan de huisslippers uit en sloft men in het kleinste kamertje door op wéér een ander paar slippers. Eenmaal klaar op de wc, gaan de wc slippers weer uit en sloft men voort op de huisslippers Je wil toch niet in huis verder lopen op slippers, waarvan de zool eventueel vervuild is door rondspattende urinedruppels….
En kennelijk bestaan er ook nog observatorium wetenschapsslippers (van Professor Zonnebloem), nette uitgaansslippers, onsenslippers, enz enz,
Het badritueel: Japanners zijn heel schoon op zichzelf en op hun omgeving. Elke avond wast men zich in een vaste volgorde zittend op een krukje met een plastic teiltje of houten tonnetje aan een kraan en douche. Het krukje heeft formaat peuterstoel kinderdagverblijf jongste groep, waardoor ik als een soort slangenvrouw in het Chinees staatscircus met de knieën op oor hoogte de eerste dagen echt moest oppassen dat het krukje niet onder me weggleed en niet met de blote billen op de natte grond terecht zou komen. In een onsen plonst men ook nog even in een heetbaterbad. Van de vrouwen weet ik dat ze daarna uitgebreid hun gezicht en haren nog verzorgen zittend aan een kaptafeltje, ook formaat eettafel kinderdagverblijf peutergroep.
Het tandenstokenritueel: op tafel in ieder restaurant treft men (soms in hele mooie potjes, waar ik dan meteen nieuwsgierig in koekeloer) tandenstokers. Na iedere maaltijd zie je bijna iedereen met een soort meditatieve glazige blik in de ogen uitgebreid de tanden schoon pulken. Dit karweitje wordt rustig en geconcentreerd uitgevoerd, keurig netjes met de hand voor de mond.
Dergelijke rituelen zijn rustgevend, Men hoeft er niet bij na te denken, men doet het gewoon en het leven is geordend.